נעילת גלגלים היא תופעה שיכולה להתרחש עקב בלימה חזקה מדי של הרכב, כשבשלב כלשהו הגלגלים מפסיקים להסתובב ונמצאים במצב של נעילה מוחלטת. מצב זה מסוכן במיוחד כיוון שהוא מתרחש במקרים בהם יש צורך בעצירת חירום מהירה.
בעת נעילת הגלגלים, האחיזה של הצמיגים ברכב אובדת, ולכן הנהג מאבד את האפשרות לשלוט על תנועת הרכב. זה עלול להוביל להחלקה ולעיתים אפילו להחלקה של הרכב ומה שנקרא "הסתובבות".
המדע שמאחורי הדבר הזה הוא שמרגע שהגלגל נעול, אין לו את היכולות לכוון את הרכב כי הוא לא מסתובב. כתוצאה מאיבוד מגע בין הצמיג לכביש, הרכב יאבד את האחיזה שלו ויתחיל להחליק בכיוון מסוים בלי שליטה.
בכדי למנוע מצב זה, מערכות כמו ABS (Anti-lock Braking System) פותחו במטרה למנוע נעילת גלגלים. מערכות אלה מזהות כאשר בלמים הפעילים בצורה מוגזמת, ומשחררות לחץ בצורה אוטומטית כדי לחדש את סיבוב הגלגלים ולמנוע איבוד אחיזה על הכביש.
ידע זה הוא חלק מאבני היסוד בהבנת המכניקה של הרכב ובטיחות הכבישים. על הנהגים להתנסות באופן מציאותי בטכסטים לשיפור הבטיחות ושיפור התגובות שלהם במצבים מסכנים אלו במהלך נסיעה.